mandag 12. desember 2011

Skal vi spille peppernøtt?


Peppernøtter er ikke et kakeslag jeg har vokst opp med. Det har derimot idErik, og jeg er veldig sjarmert av hans historier om hvordan han (uten lov?) fylte jakkelommene med peppernøtter før han dro til Gamle Stadion for å gå på skøyter med kameratene. Det er klart. Niste må man ha!

Jeg ble på nytt sjarmert av fenomenet peppernøtt i den danske adventsserien "Jul i Valhall", der lille Emma hele tiden ønsker å spille peppernøtt, og gjerne deler med hunden Snifer.

Dette er en oppskrift jeg fant på nettet i fjor, og som jeg testet med godt resultat. Den skriver seg opprinnelig fra Kokebok for fagskoler i husstell av Olga Ambjørnrud, 1961.

Peppernøttene går under navnet "Peppernøtter for voksne" - trolig fordi de er heftig krydret og ganske harde. Den som la oppskriften ut på nettet anbefaler "svarteste asfaltsirup som er", nærmere bestemt Lyle's Black Treacle. Det hadde ikke jeg tilgang på, men vanlig mørk sirup duger også.
Kryddermengdene er opprinnelig angitt med "minst en teskje" av hver. Kjør på og lag peppernøttene akkurat så heftige som du liker dem. Jeg brukte nøyaktig et teskjemål av hver, og det ble bra.

Peppernøtter for voksne
150 g smør
300 g demerarasukker
2 egg
2 dl mørk sirup
1 ts svart pepper
1 ts ingefær
1 ts kardemomme
4 ts bakepulver
ca. 700 g hvetemel

Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt
Pisk eggedosis av egg og resten av sukkeret, og bland den litt etter litt inn i smørkremen.
Varm sirupen til den blir flytende, og bland den inn i røren. Sikt en del av melet sammen med krydder og bakepulver, og bland det inn i deigen. Sikt på mel til deigen blir passe fast. Ha ikke i mer mel enn nødvendig.
La deigen stå kaldt natten over.
Trill deigen til fingertykke pølser, og del dem i passe store stykker og trill jevne, fine kuler som legges på bakepapirkledt stekebrett.
Stek kakene friskt brune, lette og sprø.
Stekes 12-15 minutter ved 180°.

Jeg hadde ikke tenkt å bake disse i år, men nå spørs det... Fikk plutselig veldig lyst på peppernøtter.

PS: Regler for hvordan du spiller peppernøtt finner du her!


1 kommentar:

  1. Peppernøtter er kjempegodt, men det skal jeg ikke lage i år. Tror jeg har bakt nok allerede, det skal jo spises også :)

    SvarSlett