onsdag 14. april 2010

Første sommerdag og sånt


Ifølge primstaven er 14. april den første sommerdagen. Det var vel derfor jeg i dag våknet til nysnø på bakken… (Men når våren narrer april på denne måten, er det visst bare for å sette fart i snøsmeltingen. En slags snøsmeltesnø.)

På Helgeland er 14. april også kjent som lundkommardagen. Det er fordi flere tusen punktlige lundefugler kommer tilbake til øya Lovund på akkurat denne dagen. En begivenhet jeg skal prøve å med meg et år!


14. april er også, fra gammelt av, flyttedag/faredag - en ordning som ble praktisert frem til første verdenskrig. Det var også en tilsvarende flyttedag om høsten, nemlig 14. oktober. Utenom disse dagene kunne hushjelper i byen og tjenestefolk på gårdene ikke flytte eller skaffe seg nytt arbeid.


Tilføyelse
En sambygding har gjort meg oppmerksom på enda flere varsler og tegn vedrørende 14. april:

Er det varmt i dag, blir det varm vår.

Så tett som snøen faller i dag, så tett vil fluer og klegg fly til sommeren.

Snør det i dag, kan man vente snø ni ganger til.

Fryser vannet i natt, blir det uår.





8 kommentarer:

  1. Er det det flyttedag betyr! Jeg leste om det i "Sara", men skjønte ikke helt hva det betydde.

    Så lærte jeg noe i dag også :)

    SvarSlett
  2. Ja,14 april er årets første sommer dag:)
    Lett å huske for meg, for førstemann har bursdag i dag, 17 år...han kommer fra polentur, så da må ho mor stå klar til å feire:)
    Ønsker deg en fin dag,klem Hanne

    SvarSlett
  3. Så artig å lese om "dagen i dag"!
    Vi har 14gr.og deilig sol fra klar himmel:)

    SvarSlett
  4. Da skal jeg være på vakt etter vår/sommertegn! ;-)

    SvarSlett
  5. Artig å lese dette .. :o)

    Det snør i alle fall ikke her - så da blir det kanskje lite fluer i år??? Håper det!!

    Ha en super onsdagskveld og ei fortsatt flott uke .. klemmer :o)

    SvarSlett
  6. Heldigvis det blir dårlig med flue i år.
    Har en lundkommar dag vi å , men det er på Loppa øy-er jammen ikke sikker på dagen......ikke blir det no flytting for hushjelpa (oppvaskmaskin)heller, men er redd for at ho blir oppsagt p.g.a. høy alder om ikke lenge...
    Morsomt innlegg fra deg!

    SvarSlett
  7. Ja, da er det vel tid for å snu primstaven min til sommersiden, bra du minna meg på det. Her er det sol og varmt så det skulle jo love godt for resten av våren. Men stakkars deg, hvis det var nysnø idag skal det vel snø 9 ganger til hos deg? Huff :)
    Ha en fortsatt fin vår!

    SvarSlett
  8. Hei!
    Artig å lese om disse værtegnene,men jeg ble ganske sur også,for vi får snø enda 9 ganger til!
    Det snør her i dag:(
    Og da blir det vel også mye fluer og småkryp til sommeren,men pytt,det får vi tåle!
    Klem til deg!

    SvarSlett