onsdag 8. februar 2012

Rosa skjerf

Jeg har strikket et superenkelt rosa skjerf til meg selv, i et babyullgarn fra Nille på pinne nr. 3,5.
Skjerfet er av typen "Karius", og lages slik:
Start med 6 masker, strikk glattstrikk hele tiden, øk én maske i starten av hver 4. pinne til du syns skjerfet har fått passe bredde. Deretter feller du tilsvarende til du har 6 masker igjen på pinnen.

Til slutt heklet jeg en kant på skjerfet, etter oppskrift fra boka "Strikk i en fei".


Glattstrikkete skjerf har en tendens til å rulle seg. For å få skjerfet glatt og pent har jeg vasket det i Milo, rullet det tørt inni en badehåndduk og deretter "blokket det".
Blokking innebærer å spenne opp det fuktige plagget ved hjelp av knappenåler. Unngå å hale og dra i strikkeplagget, du skal bare spenne det ut til sin egentlige fasong (og kanskje få bukt med noen mindre ujevnheter).
Det finnes spesialutsyr for blokking, les mer om det her. Det ser unektelig smart ut!
Jeg bruker strykebrettet med en frottehåndduk oppå. Jeg vet at andre bruker for eksempel golvpuslespill av mosegummi (fås på Nille) eller gymmatter.
La plagget ligge oppspent til det er tørt.



2 kommentarer:

  1. Fint å sjå eit "karius" skjer - det var diskutert på strikkekafeen i dag:-))

    SvarSlett