søndag 27. mai 2012

Pinsefryd


Det var godt å ta helg etter ei tettpakket arbeidsuke. Langhelg, til og med. I går var jeg tidlig oppe og bakte et par marengsrullekaker til et konfirmasjonsselskap. Da jeg stod opp i morges gikk jeg rett til verket med å utnytte de tolv tiloversblevne eggeplommene: Jeg bakte to av mine favoritt-formkaker: Gullkake.

Så var det på med solkrem, shorts og solliv, og ut i hagen for å luke. (Det må vel være greit med en sånn lydløs syssel, selv om det er pinse?)
Formiddagskaffe med fløyelsmyk gullkake ble inntatt i solveggen. Varmen er svært etterlengtet her jeg bor - det har vært en kald vår.

Dessverre varte  ikke varmen mange timene. Innen klokka var fire i ettermiddag hadde temperaturen droppet til sju puslete grader, og sørvesten pisket regnet mot vinduene. Innen den tid hadde jeg flyktet inn for å vaske av meg solkremen...

Ønsker alle en fortsatt god pinse, inne eller ute!

PS: Fint krus, hva? Jeg kjøpte det i Arjeplog i 1981, da jeg var ferdig med niende og gledet meg vilt til å flytte på hybel i Brønnøysund. Jeg snappet det med meg da vi ryddet litt i mammas kjøkkenskap forleden, nå har det "gått i arv" til eldstedatter, som flytter til Tromsø til høsten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar