onsdag 30. mai 2012

Den lange gressklipperferden


Jeg bor i ei bygd som er ganske lita, men som har alt. Til og med sin egen filmfestival. Lørdag for et par uker siden satt jeg hele dagen i en ominnredet låve sammen med ca. 30 sambygdinger og så film. Festivalen er et privat arrangement, iscenesatt av et filmelskende ektepar. Jeg er så glad jeg står på gjestelisten.

En av godbitene i årets festival var "The straight story". En stillferdig og rørende film (faktisk regissert av David Lynch) om en gammel mann som krysser USA - 500 km på en gammel gressklipper/liten traktor.

Filmen bygger på en sann historie. Alvin Straight beveger seg fra Iowa til Wisconsin for å treffe sin bror Lisle, som han ikke har sett på mange år. På veien treffer han alt fra tenåringer på rømmen til en gammel veteran fra andre verdenskrig. Med sine enkle historier gjør Alvin sterkt inntrykk på disse karakterene som farger hans pilgrimsreise.  

Richard Farnsworth ble Oscar-nominert som «Beste mannlige skuespiller» for sin portrettering av Alvin Straight. Han er den eldste person noensinne nominert til en Oscar for beste skuespiller. (Han hadde for øvrig kreft i siste stadium under innspilling av filmen, og begikk selvmord året etter, i en alder av 80.)

En poetisk perle av en film. Se den om du får anledning!


6 kommentarer:

  1. Høres ut som en veldig flott film. Og så koselig med ominnredet låve og filmkos.

    SvarSlett
  2. Høres flott ut! Skal prøve å få med meg den hvis jeg kommer over den :)

    SvarSlett
  3. Hørtes ut som en trivelig film-kveld.
    Jeg ble nysgjerrig på den filmen jeg da, og har prøvd å søke den opp uten hell :s Gi meg gjerne ett hint om hvor jeg kan få tak i den, om du har!

    Ønsker deg ellers en riktig så god helg!

    SvarSlett
  4. Høres ut som en koselig film og et koselig tiltak :) Dere får det virkelig til i -fjorden :)

    SvarSlett
  5. Så artig tiltak. Eg likar slike bygder der dei gjer litt ekstra for lokalsamfunnet. Høyres ut som ein koseleg film og. Ønskjer deg ein fin søndag.

    SvarSlett
  6. Da er filmenn lagret i huskelista mi på biblioteket :)
    Det så forresten veldig godt ut med hjemmelagd pizza... mmh!

    SvarSlett