mandag 17. desember 2018

Nisseboller


Denne jula tester jeg litt konfekt og bakst uten melk. Her har jeg ganske enkelt erstattet vanlig Melange med den blå, melkefri pakningen. Jeg tilsatte et par klyper salt, etter tips fra andre. Resultatet ble riktig bra.

Dette er rimelig, snarlaget og barnevennlig snop som ofte går under navnet havregrynskuler. Men jeg husker at da jeg første gang så oppskriften, het de "negerboller".

Hos oss fikk de navnet nisseboller. Jentene var ivrige med salgsbod på bygdas kulturdager. Der solgte de blant annet småkaker og hjemmelaget konfekt, og jeg skjønte fort at det gamle navnet ikke var gangbart. Vi fant ut at nisseboller hørtes koselig ut, og det er de også skrevet inn i oppskriftsboken som.

Ettersom ingenting her skal kokes eller stekes er det ypperlig å ha ungene med på produksjonen.

Nisseboller - ca. 40 stk.
100 g margarin (melkefri om du ønsker; tilsett da en klype salt eller to)
1 dl sukker
1 ss vaniljesukker
2,5 ss kakao
3 dl lettkokte havregryn
2 ss kald, sterk kaffe
10-12 romdråper

Rør sukker og margarin mykt. Bland inn alt det tørre + kaffe.
Form små boller. Jeg liker å bruke gramvekt for å få konfekten jevnstor, og her er det passe med ca. 8-10 gram pr. bolle. Jeg klemmer dem bare litt runde i kanten med fingrene, mest fordi det føles så grisete å rulle dem i håndflatene.
Når kulene er ferdige skal de rulles i kakekrymmel. Det går med ca. 1 flaske kakekrymmel til denne porsjonen (type Mix strøssel fra Dr. Oetker). Du kan også bruke kokosmasse.

Tips for rulling i strøssel: Bruk en litt vid kopp med helt rette kanter. Dekk bunnen med strøssel. Legg en og en kule ned i koppen, sirkuler og rist lett til hele kulen er dekket av krymmel. På den måten slipper du å grise til pynten, og kulene holder fasongen bedre.

Sett de ferdige kulene kjølig. Når de har stivnet kan du legge dem i tett boks eller glass. De trenger ikke papir mellom lagene, men må oppbevares kjølig.

Oi. Noen må ta ansvar og prøvesmake, ellers får vi ikke på lokket... (Glass fra Rusta)




1 kommentar:

  1. Hei,
    Disse så kjempe gode ut. Deilig med hjemmelaget konfekt.

    Vivi

    SvarSlett