fredag 7. desember 2018

Og at det er en nyttig ting...!


I dag vil jeg tipse dere om hjemmelaget bivokspapir. Det vil si, det er slett ikke snakk om papir, men om tynt bomullsstoff som er mettet av bivoks. Dette er et pent og praktisk og miljøvennlig alternativ til å putte brød og andre matvarer i plast. Tøystykket blir stivt, og lar seg forme ved hjelp av varmen fra hendene dine. Det kan så klart brukes igjen og igjen.

Jeg bruker det hovedsakelig til å pakke inn brødet i. Da holder skorpen seg sprek, uten at brødet tørker ut. Det kan også brukes til å pakke inn grønnsaker og ost i, men ikke kjøtt/fisk eller andre fuktige greier som medfører stort vaskebehov. Vokspapiret kan nemlig kun skylles med kaldt vann. Vasker du det i varmt såpevann, vasker du samtidig ut all bivoksen.

Dog skal det sies at bivokspapiret fra tid til annen trenger en runde i maskinen. Da kjører jeg det på kokvask sammen med håndklærne. Da må jeg gjenta vokseprosessen, men den er faktisk ganske morsom. (Og jeg har tatt vare på mitt gamle hybelstrykejern fra ungdommen, som nå kun er til hobbyformål, så jeg finnes ikke redd for å få fett på strykejernet... Pass ellers på!)

Jeg kjøpte bivokspellets av næringsmiddelkvalitet, ettersom kledet skal brukes direkte på mat. Jeg valgte den blekede varianten, fordi den ikke mørkner stoffet på samme måte som gule pellets. Men hvis du vet at du kun vil bruke mørke stoffer, spiller dette liten rolle. Jeg kjøpte pellets fra Sunvita, etter å ha leita forgjeves i lokale butikker heromkring. En halvkilospose kommer til å rekke til mange brødkleder!

Til dette prosjektet bør som sagt stoffet være i en tynn og lett kvalitet, og det må være gullende rent før "marineringen". Velbrukte gjenbruksstoffer er perfekt, for eksempel retrosengetøy som passer til interiøret der det skal brukes.

Klipp kantene med taggesaks; da unngår du at tøyet rakner i framtidig vask. Jeg klippet også en strimmel av stoffet og brukte som bånd for å feste "bruksanvisning" med da jeg ga det bort i gave. På bildet under kan du se at båndet er hakket lysere enn det voksmettede tøyet.

Jeg fulgte framgangsmåten fra Ninas syrom/bloggen Fiber and art, og hennes gode og grundige beskrivelse kan du se her. (klikk på linken)

Jeg har også sett andre oppskrifter, der det i tillegg til bivoks brukes jojobaolje og harpiks. Denne framgangsmåten har jeg ikke prøvd. Hører gjerne om andres erfaringer!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar