tirsdag 28. desember 2010

Mmmarsipan


Dette er blant mine favoritter når det gjelder hjemmelaget konfekt: Marsipankonfekt med kaffesmak.
Oppskriften fant jeg i et hefte i KK for en del år siden, hvor kaffe var brukt som smakstilsetning i både bakst og godis. Heftet ble borte for meg, men heldigvis fikk jeg nytt etter en bønn om hjelp til redaksjonen.

Du kan selvsagt bruke hjemmelaget marsipan om du har.
Jeg bruker den lilla rullen fra Odense, og syns resultatet blir ypperlig.
Jeg har aldri telt hvor mange konfektbiter oppskriften gir - jeg har bare oppdaget at bitene forsvinner veldig fort.
Porsjonen jeg lager er ganske stor. Det er hyggelig å ha litt å gi bort. Dessuten er det en god del arbeid med denne konfekten, og da syns jeg det svarer seg å lage en del når man først er i gang.

Start med å koke kaffesirup: Bland samme mengde kald espresso og sukker - for eksempel 2 dl kaffe og 200 g sukker. Kok blandingen kraftig i tre-fire minutter. Avkjøl. Oppbevar kjølig på tett flaske eller glass til den skal brukes.

Selve kaffemarsipanen
1,5 ss espressobønner knuses (for eksempel ved hjelp av kjevle eller morter).
De knuste kaffebønnene og 1,5 ss Kahlua kaffelikør knaes inn i 1,5 pakke Odense marsipan.
Pakk marsipanen i plast og la den ligge i romtemperatur.

Kaffekaramell
Denne lager du ved å smelte 150 g hvit sjokolade og 9 ss kaffesirup over vannbad på svak varme. Vær obs på at hvit sjokolade tåler varme dårlig - den har lett for å bli grynete. Rør til blandingen blir jevn og la den bli helt kald i kjøleskap.

Nå er du klar til å forme konfektbitene.
Jeg har prøvd meg fram med to ulike varianter:

1) Form kaffekrydret marsipan til valnøttstore kuler. Trykk dem flate, fyll med kaffekaramell og trykk marsipanen sammen rundt fyllet. Dette gir ulekkert store biter, så jeg velger å avkjøle kulene for så dele dem på midten med skarp kniv = hver "valnøtt" blir to halvmåneformede konfektbiter.
2) Trill en pølse av marsipan, kjelve denne til ca 6 cm bredde og 1/2 cm tykkelse. Legg en stripe kaffekaramell langs midten, "pakk sammen" pølsen og del den i 1,5 cm brede biter. Dette gir firkantene konfektbiter.

Sett dem på bakepapir/matpapir, og sett brettet kaldt en stund mens du gjør klar hvit sjokolade til overtrekk.
Bruk vannbad. Velg en skål med ganske liten diameter, slik at sjokoladen får litt dybde.
Igjen - husk at sjokoladen ikke må varmes for mye.
Du trenger ganske mye hvit sjokolade, minst 3 plater á 100 gram. Du kan tilsette bittelitt kokosfett for å gjøre den mer tyntflytende, men ikke for mye, for da blir overtrekket gjennomsiktig.

Jeg bruker stekepinsett og dypper konfektbitenes underside først. Avkjøl.
Deretter lar jeg hver konfektbit hvile på en gaffel mens jeg dekker biten med smeltet, hvit sjokolade ved hjelp av teskje. Hold deg over sjokoladeskålen hele tiden, slik at ingenting går til spille. Varm blandingen opp hvis sjokoladen blir for tyktflytende.

Sett bitene til ny avkjøling.
Av hensyn til siste operasjon - pynting av konfekten - er det nå lurt å plassere bitene litt sirlig på geledd :)

Siste finnish er å ringle mørk sjokolade til pynt.

Smelt noen ruter kokesjokolade i en plastpose i mikroen. Bruk svak varme og pass godt på, sjokolade svir lett, og dessuten vil plastposen smelte ved for høy varme. Skjer dette må du starte forfra med ny pose og ny sjokolade.

Klipp et lite hull i posens ene hjørne.
Prøvekjør ringlingen over et matpapir, til du ser at du får jevne, tynne striper uten skjelving.
Jeg anbefaler litt store, sideveis bevegelser, slik at du ringler over alle bitene i bredden uten å stoppe. Her nytter det ikke å nøle!


Til slutt må konfekten bli skikkelig kald før du legger den i tett boks med matpapir mellom lagene.

Som annen hjemmelaget konfekt må den oppbevares kaldt til den skal serveres.
Kald bod eller et kjølig soverom er bedre enn kjøleskap.

Lykke til!


4 kommentarer:

  1. Nydelige konfektbiter!
    De ser helt proffe ut!
    Ønsker dere ei fin romjul.
    Juleklem fra Nordvika : )

    SvarSlett
  2. oioioi - denne må jeg bare prøve - til neste år - etter London som jeg bare må dra til i morra... Nyyyyt bitene! (om du har noen igjen)

    SvarSlett
  3. nam nam, hørtes kjempegod ut. Tusen takk for de koselige kommentarene i bloggen min. Legger deg til på min bloggliste, håper det er i orden :)

    SvarSlett
  4. Uhmmm! Det lyder lækkert! :)

    Godt nytår Hanne!

    SvarSlett