tirsdag 28. desember 2010

Juleroman, faktisk



Det finnes jo alt fra julehåndklær og julekaffekanner til julemusikk og julefilmer. Så hvorfor ikke juleromaner?

Mine oppmerksomme døtre hadde fått med seg at jeg nevnte en "utrolig fin bok som så så koselig ut". Jeg mente å huske at den handlet litt om julepynt og Italia like etter krigen, eller var det kanskje under krigen?Men hva den het og hvem forfatteren var og hvordan boken egentlig så ut... eh, det husket jeg ikke. Men jeg ønsket meg den.

Da de var innom Ark på julehandel, og fikk øye på boken "Glassarven" av Marci Alborghetti, skjønte min eldste datter umiddelbart at "Her er boken mamma ønsket seg!".

Gjett om jeg koser meg med denne julegaven!
Litt om handlingen: Vi befinner oss i Italia under andre verdenskrig. Anna driver et barnehjem hvor hun skjuler jødiske barn. Hennes kjæreste eie er en samling med 12 juleornamenter, skjøre og vakre glassfigurer hun har arvet etter sin mor. For at de ikke skal bli ødelagt under krigen, sender hun dem til sin kusine Filomena, som emigrer til USA og gir juleornamentene til familie og spesielle venner. Etter seksti år vil Filomena samle de tolv krystallfigurene og deres eiere. Motvillig går de med på å feire jul sammen.

"Glassarven" er forfatterens tolvte roman, og jeg er nysgjerrig på å lese mer av henne.
Og Juritzen Forlag på sin side lover at dette er første bok i serien av juleromaner som forlaget satser på å gi ut årlig. Så da gleder jeg meg allerede til jul 2011.


4 kommentarer:

  1. denne har jeg ikke hørt om, men elsker å lese. Så denne må jeg skrive opp og se om jeg får lånt eller får tak i :)

    SvarSlett
  2. Først og fremst må jeg si det er kjekt å ha deg tilbake her inne!:)) Denne boken har jeg ikke hørt om før, men lyder spennende. Den skal definitivt sjekkes opp når jeg nå kommer meg på beina igjen. Flunsa er her nemlig..
    Leser for øyeblikket Mofongo av Cecilia Samartin, gripende sann historie. Var så heldig å få møte Cecilia og hennes mann da hun gjestet Kvadrat for boksignering. Herligt og varme mennesker:)

    SvarSlett
  3. Glemte å spør hvordan det egentlig går med kjøpesnopet...har ikke hørt noe på lenge!;-)

    SvarSlett
  4. Denne boka har jeg også kjøpt - Den virker veldig spennende og jeg gleder meg til å begynne på den =)

    Godt nytt år, Hanne

    SvarSlett