fredag 16. oktober 2009

Evakake


En kar på jobben hadde listet seg inn i det kvinneuniverset som hobby- og bakebloggene jo tross alt er. Nærmere bestemt: Hannes lille verden.
Han var på jakt etter oppskrift på en kake som jeg hadde hatt med til fredagskaffen, og som jeg hadde lovet å legge ut på bloggen.

Slukøret listet han seg ut med uforrettet sak. Riktignok hadde jeg lagt ut bilde. Men oppskrift? Nei. Ikke før nå.

Dette er min desiderte kakefavoritt. Rene, enkle smaker og en saftig og fin konsistens. Mmmm.

Oppskriften stod på trykk i Norsk Ukeblad i 2005, der ulike kjendiser delte sine beste sjokoladekakeoppskrifter. Evakake var bidraget fra Marianne Gunstrøm (kona til Dizzie-Tor Erik). "Mine barn får nesten ikke sove når de vet at det står litt igjen av Evakaka i kjøleskapet", uttalte hun.
Det er nesten sånn her også. I hvert fall er Pia og jeg temmelig ville etter denne.
Kanskje du vil overraske noen med kake i helga?

Evakake
Bunn
3 egg
120 g sukker
80 g hvetemel
40 g potetmel
1,5 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til eggedosis. Sikt sammen det tørre og vend det inn i eggedosisen. Hell røren i 24 cm springform hvor bunnen er dekket med bakepapir og kantene er usmurte.
Stekes 20-25 minutter ved 180 grader.

Avkjøl bunnen, del den i to og dynk med litt melk.

Sjokoladekrem
100 g kokesjokolade
100 g smør
150 g melis
2-4 dessertskjeer sterk kaffe (smak deg fram)
1 egg

Fløtekrem
1 pk kremfløte
2-3 ts sukker

Gjør først klar fløtekremen og sett den til side.

Smelt smøret i en kjele, ikke for sterk varme. Ta kjelen av platen, tilsett sjokolade, rør til sjokoladen er smeltet. Kaffe og siktet melis tilsettes. Avkjøl. Ett egg røres inn når sjokoladeblandingen er avkjølt. Nå haster det litt å "montere" kaken.

Ha et lag sjokoladekrem på den ene bunnen. Dekk med all fløtekremen og legg den andre bunnen oppå. Dekk hele kaken med resten av sjokoladekremen.
Pynt gjerne med dotter av pisket krem (til dette trenger du litt ekstra fløte).

Kaken blir best om den får trekke i kjøleskap i noen timer. Er du nødt til å bake den dagen før bruk bør du vente med kremdottene.

17 kommentarer:

  1. Åååh, den så nyyydelig ut!!
    Jeg har lagret oppskriften, kanskje jeg får ånden over meg og prøver den en dag:)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Oppskrifter blir det aldri nok av - jeg tar vare på den i mitt arkiv til det blir bakedag igjen.

    SvarSlett
  3. mmmm,denne skal testes ut neste gang vi får gjester...som jeg gleder meg, urolig god er den nok tenker jeg meg. Ønsker deg og dine en herlig helg.;)blogghilsen fra Monja

    SvarSlett
  4. Mmm, den så nydelig ut! Takk for oppskrift.
    God helg, klem :)

    SvarSlett
  5. Den ser kjempegod ut Hanne!
    Jeg skal bake litt i morgen, har tantebarn på besøk og da blir det muffins baking sammen med dem.
    Ha ei flott helg!
    Klem : )

    SvarSlett
  6. Tusen takk for at du deler, kaken ser nydelig ut og skal prøves:)

    SvarSlett
  7. Denne skal jeg lage! Nam!
    En skrivefeil: Dekk hele kaken med resten av fløtekremen. - Her skulle det vel stå sjokoladekremen! Men man ser jo litt på bildet og!

    SvarSlett
  8. Alltid noe fristende i bloggen din jo! Ønsker deg en flott helg!!

    SvarSlett
  9. yummi yummi, denne MÅ prøves!!! Tusen takk for at du deler!! ha en flott helg!

    SvarSlett
  10. Hei Hanne :o)
    Var innom bloggen din her om dagen, og kom over bilde av kaken :o) litt artig at du la ut oppskriften, for jeg hadde tenkt å sende deg en mail på om jeg kunne få oppskriften ... men nå var den her!!
    jippi... denne skal jeg prøve å lage en dag.
    Tusen takk for oppskriften.
    En veldig koselig blogg du også har, ha en riktig fin helg.
    Hilsen Mette

    SvarSlett
  11. Stubbetufsa - takk for at du gjorde meg oppmerksom på feil i oppskriften. Det er nå rettet opp. :-)

    SvarSlett
  12. Mums! Jeg elskeeeeer skjokoladekake! Denne ser utrolig fristende ut. Denne må prøves ut til neste festlige anledning. Forøvrig en veldig fin blogg du har, hanne. her koser jeg meg. klem

    SvarSlett
  13. Oj, den skulle jeg gjerne ha tatt en smak av.....

    Synd jeg var for sen til å prøve å vinne rosasløyfemarkørene.... De var nyyyydelige. Jeg skal lage et rosainnlegg jeg også en dag. Har kjøpt noen produkter jeg også. Men de markørene..... de var så flotte:)

    SvarSlett
  14. Lykke ja.... Tenker du på nattesøvnen min, lammerullen eller det å slakt lam?
    Jeg går for nattesøvn!
    Ha ei fin helg.
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlett
  15. mmmmmm......den så deilig ut. Må prøvast en gang :)
    God helg til deg!!
    Klem

    SvarSlett
  16. duogdu, for en herlig blogg! her var det masse inspirasjon å hente og masse deilige oppskrifter!!!

    SvarSlett
  17. Heisann. :-))
    Må bare si at jeg ramlet over denne oppskriften for en liten stund siden og glemte helt å legge igjen kommentar.
    Den ble aldeles nydelig og falt virkelig i smak hos gjestene og vi har laget den flere ganger etter dette. Tusen takk for at du deler oppskriften, til søndag skal den brukes til dåpskake med marsipan på om testbakingen min nå blir bra da. :-))

    Ha en flott uke. :)

    SvarSlett