torsdag 8. oktober 2009

Høst = eplekake!


I går kom idErik hjem med norske epler i posen og kake i blikket. Dermed ble det varm eplekake med vaniljekrem til ettermiddagskaffen - aldeles uten at jeg løftet en finger. Oktoberlykke!

Kalles eplekake
150 g hvetemel
150 g sukker
1 ts bakepulver
150 g smør
2 egg
4-5 epler

På toppen: 2 ss demerarasukker, 1/2 dl hakkede mandler, kanel

Mel, sukker og bakepulver blandes. Smuldre inn smøret. Eggene halvvispes og tilsettes. Røren fylles i 24 cm rund form med bakepapir i bunnen.
Eplene skrelles og deles i båter. Eplebåtene trykkes ned i røren.
Dryss kanel, sukker og mandler på toppen.

Stekes ved 180 grader midt i ovnen, 35-45 minutter. Avkjøl litt før servering.

Vaniljekrem
1 pk vaniljesaus kokes med halv melkemengde. Avkjøles.
3 dl fløte piskes til krem. Vaniljekrem og fløtekrem blandes sammen.
PS. Jeg aner ikke hvem opphavsmann Kalle er - oppskriften er nok skrevet av fra et ukeblad i sin tid.


18 kommentarer:

  1. åh.....DET så godt ut!! Må prøve oppskriften en gang... :)

    SvarSlett
  2. Mmmm, det ser godt ut! Og Kalles eplekake er godt! Jeg husker min mor laget Kalles eplekake for mange år siden. Hun fant trolig oppskriften i et ukeblad el. Kanskje jeg skal gjenoppfriske gamle minner med Kalle, og prøve oppskriften din? Ha en fin dag!

    Trine ;)

    SvarSlett
  3. Takk for ny oppskrift på en sikkert deilig kake. Du, han mannen din, han kan ikke klones vel???
    Ha en flott helg.

    SvarSlett
  4. Nam, nam - denne tar vi gjerne et stykke av :)

    SvarSlett
  5. det så deilig ut! Mulig å få låne idErik til kakebaking i løpet av helgen?

    Ha en flott dag :)

    SvarSlett
  6. Denne så og hørtes veldig god ut! Har blitt noen eplekaker her allerede. Jeg skal prøve denne oppskriften neste gang, den har en del mindre smør enn min oppskrift, hvilket passer meg bedre. Synes ikke smørsmaken er så god.

    God torsdag!

    SvarSlett
  7. Helt enig med deg, høst, epler og kake hører sammen og dette ser ut til å være en oppskrift etter min smak. Testes i helgen kanskje?

    Psst, jeg har en liten gavetrekning på gang i min blogg i dag.......Stikk innom da vel

    SvarSlett
  8. Mmmm, dette så deilig ut. Spørs om det ikke blir eplekake her til helgen også.

    SvarSlett
  9. Nam,nam, høres fortreffelig ut. Har fortsatt epler på treet, så det blir nok eplekake til helgen her også.

    SvarSlett
  10. Denne så god ut. Kos dere med den.
    Takk for koselige hilsener på bloggen min.

    SvarSlett
  11. Dette såg ut som ei veldig enkel oppskrift på ei god kake :) Eg trur jammen eg vil kopiera ho i min steikeovn denne helga - eg tenkte eg ville fylla opp litt i fryseren med heimebakst ;)
    Ynskjer deg ei triveleg helg!
    Klem, Siri

    SvarSlett
  12. Den så kjempegod ut! eplekake er kjempedeilig, og er et must om høsten ja;) God helg! klem fra silje.

    SvarSlett
  13. Kaka ser kjempegod ut!
    Ja, her er det vel bare å holde seg inne i sklettværet og kose seg...hele helgen.
    Ha ei fi helg Hanne.
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  14. hei Hanne! Så hyffelig å treffe deg her i bloggverdenen! Eplekake er såååååå godt! Jeg bakte en på onsdag. Men må nok innrømme at det var en mager, fornuftig variant... men god.

    SvarSlett
  15. Nam nam - Kalles Eplekake er kjempegod. Bare MÅ bake den hver høst. Med vaniliekrem eller is blir jdette til en riktig festopplevelse :-)

    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  16. Kaken ser kjempegod ut. Disse norske epler som er i butikkene nå er bare sååå gode. Til og med sønnen min som ikke er så flink å spise frukt elsker disse. Hvis man da tar disse gode eplene i en kake kan det ju ikke bli feil.

    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  17. Så godt ut ja! Eplekake må bare nytes ofte på høsten! :-)
    Ha en fin kommende uke!

    SvarSlett
  18. Denne skal jeg lage.tuseb takk for att du deler oppskrifter.
    Hilsen Elin73

    SvarSlett