torsdag 16. juli 2009

Sommermiddag


Den kritthvite, norske blomkålen er en delikatesse i seg selv. Og den kan godt ha hovedrollen i en sommermiddag, som denne: Blomkål med ostesaus og bacon.
Akkurat nå har ICA norske blomkålhoder til 8 kroner stykket. Retten blir lekrest om du velger litt små hoder. Beregn ca. et hode pr. person. Serveres med godt, halvgrovt brød.

2 små blomkålhoder - kokes knapt møre i lettsaltet vann.
Legg dem i en ildfast form.

En bit bacon skjæres i små terninger. Stekes friskt brune.

Ostesaus
2 ss smør
2 ss hvetemel
3-4 dl melk (sausen skal være ganske tykk)
1/2-1 ts salt
1/3 ts pepper
2 dl revet hvitost

Smelt smøret, rør inn mel, spe med melken. La småkoke under omrøring til melsmaken er kokt bort. (ca. 5 min.)
Bland inn mesteparten av osten. Hell sausen over blomkålhodene, og strø resten av osten på toppen.
Gratineres i midten av ovnen, 225 grader, til sausen/osten har fått farge.

Fordel sprøstekte baconterninger på toppen og server!



20 kommentarer:

  1. Ummm, takk for enda et spennende middagstips! Lurer jeg på hva jeg skal lage til middag, er det bare å stikke innom bloggen din har jeg funnet ut! ;o) Ha en finfin dag videre Hanne! :)

    SvarSlett
  2. Å, takk for tipset!
    I dag stod det heilt stilt med tanke på middagen....men no veit eg kva me skal ha....
    Fin blogg!
    Er stadig innom.......

    SvarSlett
  3. Dette så jammen meg ut som snadder. Du er så flink med mat tips :)

    SvarSlett
  4. Mmm, dette så godt ut. Takk for tipset!

    Ser ut som sackboy koser seg på tur i innlegget under. Utrolig flott utsikt.

    Ha en fin sommer videre :)

    SvarSlett
  5. åååå mmmm
    det der er så godt !! Mamma laget alltid dette før!!! Kanskje jeg også må begynne å lage det!!!

    SvarSlett
  6. Dette er min yndlingsrett, din så kjempegod ut. Herlig med alle oppskriftene i bloggen din. Koser meg her rett som det er.
    Fortsatt god sommer.

    SvarSlett
  7. Dette så deilig ut............

    SvarSlett
  8. Så flott blogg du har:) Legger den til blogglista mi;)
    Hilsen "eks-bodøværing"

    SvarSlett
  9. Blomkål er godt! Takk for fin oppskrift :)

    SvarSlett
  10. Dette så veldig godt ut! Fristende! Jeg bor i Harstad, ca 1 mil utenfor byen, det heter Oldra her. :) Ser at du også er nordfra.

    SvarSlett
  11. Dette såg veldig godt ut!
    Elsker blomkål, laget blomkålsuppe i dag:)
    Takk for herlig oppskrift,klem:)

    SvarSlett
  12. Dette var et godt tips!!
    Blomkål er bare herlig på sommeren!
    Vi spiser det alt for lite, nå ble jeg inspirert til å lage denne retten! Tusen takk!

    Hilsen Linetoppen

    SvarSlett
  13. Hei igjen!
    Middagen smakte fortreffeleg....takk igjen!

    SvarSlett
  14. Då blei eg offesielt svolten att :D

    SvarSlett
  15. Så kjempegodt middagstips. Pleide å lage det før, men har helt glemt det av....
    tips til oreokakeoppskift http://matformons.blogspot.com/2008/10/oreokake.html
    Jeg har bakt den og den er kjempegod....men veldig mektig.
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  16. Containergirl tar 150.- for et slikt kjøkkenbeslag;)

    God helg!

    SvarSlett
  17. Det så godt ut:) Men den nostalgiske kaka di så himmelsk ut. Den vil jeg prøve å lage:D
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  18. Hei på deg! Mine små kaker er veldig enkle. Du smuldrer opp en sjokoladekake, og blander kakesmulene med en smørkrem eller lign. Jeg brukte "vanilla icing". Former til kuler og legger i fryseren. Dypper deretter i smelta sjokolade og evt pynter. Vips! De deiligste små munnfuller til kaffen!

    SvarSlett
  19. Tusen takk for alle oppskrifter du deler med oss her ute. Jeg har testet flere, og med godt resultat. Ser du leser Måkelatter - synes personlig det var en god bok. Artig å lese islandsk litteratur. Selv holder jeg nå på med krim fra Færøyene.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett