fredag 5. juni 2009

Så mye å være glad for - og ett fy!

Yess. Det er fredag. Plenen er gnistrende grønn og forholdsvis nyklippet. Rabarbraen er klar til årets første suppe, de hvite duppene er like ved å blomstre og prydepletreet (bildet under) like så. Og vi skriver bare 5. juni.

Våre nye sofaer er nå kommet i hus. Med så mange penger investert i møbler var det særs gledelig at vår trasige rustholk av en bil passerte EU-kontroll denne uka.
I pur lykke over vel overstått EU-kontroll gjorde jeg et sveip innom KappAhl. Der overrumplet jeg meg selv med å kjøpe ny bikini - aldeles uten forvarsel.


For en gangs skyld er helga ikke fullbooket og forhåndsdisponert. Vi kan gjøre som vi vil, alle fire, både i kveld, lørdag og søndag. Kanskje tar jeg fram symaskinen igjen?
Søndag ettermiddag kan vi toppe det hele ved å pynte oss og gå i konfirmasjonsselskap.

Bloggen min er vanligvis ikke åsted for utenrikspolitiske betraktninger, men akkurat nå kjenner jeg en slags global optimisme, etter å ha hørt om Barack Obamas tale på universitetet i Kairo i går. En ny start, ja takk!


På jobb har jeg hendene fulle (hvilket er brillefint for den som driver eget). Jeg har nettopp avsluttet ny avis om miljø og renovasjon, som kom ut i dag, på Verdens Miljødag.
Og fram til sommerferien er jeg opptatt med å lage blad for konferansen "Ungdom i risiko" - også et tema som opptar meg. Ingenting er bedre enn når man kan kombinere journalistikk med ting man bryr seg om.

Videofabrikken er godt i gang. Vi har allerede gjort flere feltopptak, senest på tirsdag, da vi gjestet Galleri Bodøgaard. Galleriet har også en imponerende etnografisk samling, med flere tusen gamle gjenstander.


I sommer har vi ingen store reiseplaner, men skal utforske Saltens perler og lage film av det. Å tråle Saltens ni kommuner sommerstid er virkelig ingen straff. Tvert om.

Men, nå skal vi ikke la positiviteten ta aldeles overhånd her. Dagens langtrukne FYYYY går til bokhandlerkjeden Ark. Hva slags plakater tror du de har hengt opp i butikkene sine nå, én uke før alle skoletrøtte elever har fått karakterheftene sine og endelig kan ta fatt på sommerferien?

"Skolestart"

Det er grådig, pinlig og provoserende på én gang. Det er faktisk verre enn Nidars julemarsipan i oktober. Som sagt: Fyyyyyy!
Jeg nekter faktisk å handle hos Ark fra nå og fram til august. Og oppfordrer andre til å gjøre det samme.
Kanskje på tide med en kampanje á la "Gi oss jula tilbake"?

Ark - please: Gi ungene sommerferien tilbake. De skal ikke tenke på nytt pennal NÅ.


Det passer forsåvidt godt å blåse handelsstanden og dens pengesultne krumspring en lang marsj. I dag er det som sagt Verdens Miljødag, så la oss feire med noe helt annet enn shopping.

Goood helg!

10 kommentarer:

  1. Koselig blogg du har! Takk for hyggelige kommentarer! :) Betyr mye for en fersk blogger! :)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Oj, det var mye på en gang! Du er en kreativ og engasjert dame!

    Ønsker deg og dine en god helg!

    SvarSlett
  3. Å kjære deg! Du får det sagt:) Blir engasjert av å lese dette. Shame on ark!

    Ha en fortreffelig helg uansett hva du måtte finne på! :)

    SvarSlett
  4. En hel helg fri for aktiviteter og planer høres herlig ut! Dessverre er det ikke slik hos oss...
    Skolestart i juni - det må være årets skivebom i reklameverdenen! Er det mulig?
    Kos deg masse i helga! Kanskje kan du ta den lekre bikinien i bruk :)

    SvarSlett
  5. Hei Det blir sikkert godt med fri helg Det var så fint ett skøvt du hadde strikket. Aina kom hjem fra USA i dag Hun ble så ivrig da hun så at du drev med media. Hun skal begyne på 3 året i Medier og Komunikkasjon. Ha en riktig god helg Bodil

    SvarSlett
  6. ja, ikke sant.
    jeg ble ganske så forskrekket da det første bildet kom frem i annonsen.
    moro å se bilde, men sikkert ikke like moro å renovere ;)

    deilig med helg uten planer.
    jeg har en slik helg selv.
    skal nyte hvert eneste sekund! :)

    goood helg til deg og dine :)

    SvarSlett
  7. Er det journalist du er? sikkert spennande å drive med så mykje forskjellig som det høyrest ut til at du gjer. Og ja - lat no ungane og ungdomane ha ferien sin før dei må kjøpe nytt til neste skuleår. Er forresten ikkje berre Ark som har kaste seg på _det_ kjøret.

    Ha ei god fri-helg, håpar de får nyte den i godt vèr!

    SvarSlett
  8. Ja her var det mange betraktninger på livet som vanlig.. Men ARK tar kaka, er det mulig da??
    Skolestart nu, stakkars de søte små.

    Måtte jo sjekke kor du va i fra siden du snakka om Salten, jeg er jo fra Bodø og har en enorm hjemlengsel for tiden. Det er vel de lyse sommernettene som savnes vil jeg tro.

    Alltid hyggelig å stikke innom hos deg, takk for hilsen i bloggen min.
    Ha en flott helg dokker.

    SvarSlett
  9. Å, eg ønskar meg også eit prydepletre! God helg til deg og!

    SvarSlett
  10. Godt sagt, Hanne! Burde jo ha tenkt meg at du drev med journalistikk. Det er alltid spennende å lese det du skriver. Ungene har virkelig krav på en sommerferie uten å tenke på hva de trenger til skolestart - det har de fortjent.

    SvarSlett