torsdag 3. september 2015

Har dette serviset et navn?


Her om dagen dukket dette serviset opp i en kjøp&salg-gruppe som jeg følger på facebook. Jeg ble lykkelig, fordi jeg har elsket designet siden jeg første gang så det på min svigermors kaffebord for 25 år siden. Damen som skulle selge viste seg attpåtil å bo i Valnesfjord, så her var ingen utfordringer knyttet til transport. Hm, skulle jeg by?

Rask rådslagning med idErik. Han var nærmest aktivt uinteressert, og jeg skrinla tanken et kvarter eller så. Men så kom jeg jo på at jeg er ei voksen dame som har lov til å kjøpe de koppene jeg liker. Og jeg begynner å bli utålmodig med å få faset ut Scala-serviset som vi kjøpte etter bryllupet for tjueto år siden. Det ser sånn ut, og jentene får nærmest sponk hver gang vi dekker på med det - de synes det er ufattelig glorete (men når jeg nå ser det på bilde er det vel ikke så verst, eller?)


I hvert fall: Jeg la inn et nokså beskjedent bud. Etter noen timer kom det litt høyere bud fra en annen dame i bygda, som ville ha koppene til hytteservise. Nytt bud fra meg, og der ble koppene mine. Seks komplette sett som er blanke og fine i glasuren og ser ut til å ha vært lite (eller i hvert fall veldig pent) brukt. Hurra.

Nå lurer jeg på om bruktkjøpet tåler oppvaskmaskin. Det står absolutt ingen stempler eller fabrikknavn under noen av delene.  Svigermor hadde det visstnok i oppvaskmaskin i "alle de år", så kanskje jeg burde sammenligne med en av koppene derfra for å se om det er sjenerende mattet.

Er det noen som aner hva serviset heter eller hvilken fabrikk det stammer fra?


3 kommentarer:

  1. Flott servise, forstår godt du falt for det.
    Heilt i mine fargar.
    Men det gamle serviset ditt er ein klassiker, flott og fargerikt.
    Du vil få mykje for det om du sel det. Er det ikkje Figgjo ?

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen :-) Nei, dette er i ikke Figgjo. Ut fra stempelet under er det fra noe som heter Sango.

      Slett
  2. Scala serviset er også fra Sango.

    SvarSlett