søndag 17. mai 2015

Tid for salat!


Månedene vi har foran oss nå er salatsesongen framfor noen. Dette ble en bra komposisjon, så jeg foreviger oppskriften for meg selv og andre som måtte få lyst til å prøve.

Salat med spekeskinke og fetaost - 3-4 p.

1/2 hode isbergsalat
et par never ruccola
1/2 cantaloupemelon
6-10 småtomater - delt i fire
1 beger fetaost med hvitløk og oliven
10 cm purre - i skiver
1/2 hvitløk - i småbiter
1 ss olivenolje (til purre/hvitløk)
1/2 pose pinjekjerner
1 pk spekeskinke

Purre og hvitløk surres myk i litt olje.
Pinjekjernene ristes gylne i tørr stekepanne.
Riv isbergsalat og ruccola i grove biter. Anrett salaten i vid skål.
Fordel melonterninger, tomater, fetaost/oliven/hvitløk inkl. marinade, purre- og hvitløkblandingen over salaten.
Bland helt lett.
Skiver av spekeskinke foldes lett sammen (til de ser ut som en blomst) og dyttes ned i salaten hist og her. Dryss pinjekjerner på toppen.

I og med at jeg brukte marinaden fra fetaosten i salaten behøves ingen annen dressing (etter min smak).

Server med godt brød.



1 kommentar:

  1. Dette så godt ut! Men jeg prøver uten fetaosten - jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke klarer helt å like den.... Men det er det som er så greit med salat - der er det bare å trekke fra og legge til ingredienser etter eget forgodtbefinnende (eller kjøleskap)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett