mandag 13. april 2015

Hjemmelaget sandwich


Jeg lovte dere oppskrifter fra påskens "café gourmand" / desserttapas. Her kommer den første. En riktig enkel og utrolig velsmakende iskake, som du enkelt skjærer i ønskede porsjoner etter frysing. Rett og slett hjemmelaget sandwich - bare bedre :-)

Oppskriften fant jeg hos Freias hjemmekonditori, som jeg følger på facebook.

Du trenger
1 pk. Melkesjokolade Brownie kakemiks
125 g margarin
2 egg
40 ml vann

ca. 3/4 l iskrem

Lag kakerøre etter anvisning på pakken. Hell den i en bakepapirkledd form på 30x40 cm (altså større form enn hvis du skal lage vanlig brownie-kake).
Stek kaken i 20-25 minutter. Følg nøye med og unngå å steke kaken så lenge at den blir tørr.

Avkjøl kaken. Del den i to like store biter.

Stekeflaten på kaken skal danne utsiden på sandwichen. Det betyr at du legger den underste bunnen med stekeflaten/toppen ned.

Fyll kaken med ønsket is. Jeg brukte vanlig vaniljeis fra Diplom-Is.
Ta isen ut av pakken, rør den myk med kjøkkenmaskin (Kenwood med K-spade, i mitt tilfelle).
Jobb raskt for å unngå at isen smelter for mye. Smør den mykrørte isen utover nederste bunn, i et jevnt, 1-2 cm tykt lag. Legg den andre bunnen oppå, nå med stekeflaten/toppen opp.

Sett hele stasen i fryseren før du skjærer i den.

Til tapas skar jeg bittesmå ruter, ca. 2x3 cm. Men du kan selvsagt skjære akkurat så store biter som du ønsker. Oppbevar kaken godt emballert i fryseren, så holder den seg i mange uker. Jeg har pakket den i matpapir og deretter i tett plastpose.


7 kommentarer:

  1. Stor fare for at sånne munnfuller ikke overlever leeeenge i fryseren ja. Takk for tipset.
    Ha ei strålandes uke

    SvarSlett
  2. Namm, dette ser himmelsk godt ut.
    Eg lagar ofte brownies av pakke til barnebarna, i tillegg lika dei is...
    Så denne varianten må eg prøve.
    Tusen takk for tips !

    Fin dag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Dette ser og høres nydelig ut.
    Takk for at du dele oppskriften!

    SvarSlett
  4. Mmmmm! Fikk så innmari lyst på en slik!

    SvarSlett
  5. Tja... Kanskje litt fler enn bare én da. ;)

    SvarSlett
  6. Mmmm, dette så godt ut, eeeeeelsker Sandwich-is.

    SvarSlett