torsdag 27. april 2017

Karamellkake - første forsøk


I hylla mi står mammas håndskrevne oppskriftbok. Et sant verdipapir! Her om dagen satt jeg og bladde i den. Flere steder har hun skrevet årstall ved oppskriftene, og mange bærer opphavskvinnens navn, som "Tante Elins fiskekaker" eller "Onkel Johannes-kaker". Det er morsomt å se for seg mamma som ung husmor på femti- og sekstitallet, og mimre om gode smaker som bare mamma fikk til.

Noen av oppskriftene er utklipp fra ukeblader og aviser. En av dem er på karamellkake, fra Hjemmet i 1990. Jeg ble glad da jeg oppdaget den, og kjente umiddelbart for meg hvordan den saftige formkaken med lysegul glasur smakte. Veien til kjøkkenet var kort, og snart hadde jeg bakt kaken.

Den ble riktig god, men ikke helt som mammas. Jeg tror forklaringen kan være at hun droppet kaffe i glasuren, kanskje for å gjøre kaken mer barnebarnvennlig. Så det skal jeg prøve neste gang. Men absolutt en knallgod kake, også om du følger originaloppskriften, innsendt av "Kirsten fra Byglandsfjord". (Enn om noen av dere lesere kjenner henne? Det hadde vært gøy!)

Karamellkake
4,5 dl sukker
3 egg
3 ts vaniljesukker
3 ss karamellsaus (ferdigkjøpt på flaske)
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
225 g smeltet smør
2 1/4 dl melk

Glasur
300 g melis
100 g smeltet smør
1 1/2 ss karamellsaus
3 ss kaffe (kan muligens sløyfes)
3 ts vaniljesukker

Egg og sukker piskes til eggedosis. Tilsett karamellsaus, rør inn de tørre ingrediensene, og ha i smør og melk til slutt.
Kaken stekes i bakepapirkledd langpanne ved 180 grader i ca. 30 minutter. Avkjøl litt i formen før du hvelver den over på rist.

Glasuren: Bland alle ingrediensene og bre den over avkjølt kake.

Når glasuren har stivnet, kan kaken skjæres i passe stykker og legges over i tett boks. Blir det flere lag,
legger du matpapir mellom. Kaken holder seg saftig i flere uker om den oppbevares kjølig.





7 kommentarer:

  1. Den så god ut, den må prøves! Både på jobb og hjemme.

    SvarSlett
  2. Det så enkelt, men veldig godt ut! Bruker du vanlig karamellsaus, sånn man har på f.eks. is da, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Karamellsaus fra vanlig brun flaske :-)

      Slett
    2. Takk, da vet jeg det. God helg!

      Slett
  3. Mmm, den såg god ut :) God helg.

    SvarSlett
  4. Den var så god, jeg droppet kaffen for jeg liker ikke kaffe.
    Men kaken er nydelig, :-) Riktig god helg :-)

    SvarSlett
  5. Hvor stor langpanne?

    SvarSlett