tirsdag 9. april 2019

Raske påske-puslerier


Dette er en fin liten vertinnegave hvis du skal på hyttebesøk i påska, og du hekler dem virkelig på 1-2-3.

Kanskje trenger du noen nye kjeleunderlag selv? Erfaringen tilsier at slike blir medtatt med årene. Disse er smarte i så måte, og varige, ettersom de tåler maskinvask.

Du kan bruke Fritidsgarn eller et annet tykt, tovbart garn. Her er det perfekt å bruke rester!
Du hekler en helt vanlig oldemorrute, bare med overdrevent tykk heklenål. Heklingen blir veldig løs og slarkete, men det tar seg i vask, dvs. toving :-)

Jeg har brukt Fritidsull fra Nille og heklenål nr. 9.

Følg denne linken for å finne instruksjonvideo til hvordan man hekler oldemorrute.


Jeg heklet så langt jeg kom med ett nøste. Det ble seks fulle runder, og skulle vise seg å gi veldig fin størrelse på sluttproduktet.

Deretter tovet jeg i maskin på et skjorteprogram 40 grader. Perfekt!

Da hadde jeg først kjørt en koksgrå rute på 40 graders langt bomullsvaskprogram. Det ble for hardt tovet og hullene i heklemønsteret forsvant nesten, som du ser på bildet under. Jeg berget den ved å stikke opp hullene med skaftet på ei tresleiv før brikken tørket.



Den bittelille jerngryta med rypelokk er forresten et bruktkupp jeg er særs fornøyd med. Etter å ha googlet litt rundt, havnet jeg (selvsagt! det gjør man alltid!) hos Kvinneguiden. Der var det en som hadde lagt ut bilde av en akkurat slik gryte, som fortalte at gryta kom fra Høyang og porselenslokket fra Figgjo. Mer vet jeg ikke. Kanskje noen av dere vet?


 

2 kommentarer:

  1. Takk for godt tips til gryteunderlag.
    Det er slikt som trengs kvar dag.
    God påske.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Vakre gryteunderlag du ha heklet.
    Jeg ønsker deg en riktig god påske.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett