lørdag 20. april 2019

Hjemmelaget kvikklunsj



Andreas Viestad er en av mine favoritt-matskribenter. For tolv år siden hadde han en lang og fin artikkel i Dagbladet Magasinet om hjemmelaget kvikklunsj. Disse er supergode og kan anbefales!

Av en eller annen grunn har jeg aldri somlet meg til å printe oppskriften eller føre den i min håndskrevne oppskriftsbok. Spenningen er derfor stor hver gang det nærmer seg påske og jeg taster inn Google-søket "viestad + kvikklunsj". Enn om jeg plutselig får beskjed om at "ooops, noe gikk feil" eller "404 page could not be found"??

Så langt har søket ufeilbarlig gitt treff. Men i angst for at verdensveven plutselig skal rakne tar jeg her sjansen på å dele oppskriften, som egentlig er Sverre Sætre sin.

Til temmelig mange kjeks/kvikklunsjmunnfuller:
100 g smør i små terninger
100 g sukker
1 stort egg + en eggehvite
1/2 ts bakepulver
200 g hvetemel

Steketemp: 160 grader

Pisk egg og sukker lett sammen. Kjør alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen til en fast og ganske kompakt deig. Jeg bruker Kenwood og K-spade.
La deigen stå tildekket og kjølig en stund, eventuelt over natten. (Jeg har prøvd å bake kjeksene ut med helt fersk deig, og det var ikke morsomt.)

Del deigen i passe emner for kjevling, du kan for eksempel dele deigen i tre. Bearbeid hvert emne til du kjenner det er klart for kjevling, men ikke så mye at deigen blir klissete og varm.
Dryss mel på bakebordet, kjevle leiven ca. 3 mm tykk, pass på underveis at deigen ikke klistrer til bakebordet. Du kan drysse på litt mer mel og snu den underveis.
Bruk kniv eller pizzahjul. Skjær ut små kjeks. Mine kvikklunsjer er ca. 3 x 4 cm.

Bruk stekespade, legg kjeksene på bakepapirkledd stekebrett. De eser ubetydelig og kan dermed ligge ganske tett.
Stek til de blir lett gyldne (se på bildet), det tar ca. 10-12 minutter.

Avkjøl kjeksene på rist.
La dem bli helt kalde før du dypper dem i sjokolade.

Jeg bruker Nidar melkesjokolade, fordi jeg synes den smaker best til dette. Smelt sjokoladen over vannbad. Bruk en liten skål med rette kanter. Til en storplate tilsetter jeg ca. 1/2 ss delfiafett, for å gjøre sjokoladetrekket litt tynnere.

Erfaringen har lært meg å la en liten snipp av kjeksen være uten sjokoladetrekk, rett og slett fordi det blir mindre klin. Det er også sykt mye enklere å gjøre dyppejobben.
Legg de dyppede sjokoladene direkte over på matpapir. La avkjøle helt i kjøleskap før du legger kvikklunsjene i tett boks eller glass.

Det blir en stor porsjon med kjeks, så jeg fryser mange av dem og dypper en runde i ny og ne. Ferdig trekte sjokoladekjeks kan også fryses.

I tursekken i dag hadde jeg et hendig utvalg av hjemmelaget påskesnop. Det slår alltid an :-) (men jeg GLEMTE faktisk eggene!).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar