lørdag 16. februar 2019

Supergod hummus


To ganger har jeg hatt gleden av å være på ukelange kurs på Montebello-senteret på Mesnali. Det er rene husmorferien. Fine kurs, økt mestring, nye vennskap og ypperlig hotellstandard. Og ikke minst lunsjbuffeter og middagsmåltider som inspirerer til å lage sunn og god mat.

Jeg har tatt med meg flere nye retter derfra. Blant annet er jeg blitt veldig glad i hummus, en silkemyk og deilig puré av kikerter. Dette smaker egentlig godt sammen med det meste - kjøtt, fisk og vegatar. Hummus passer også som påleggsrøre under avocado, for eksempel.

Jeg har strevet litt med å finne den rette oppskrifta. Godt hjulpet av bloggen "Et kjøkken i Istanbul" har jeg endelig landet på rette smaken og konsistensen. Jeg oppfordrer deg til å følge linken og lære mer om hummus. Bloggen drives av matskribenten Vidar Bergum. Han har masse deilige oppskrifter og kan mye om mat!

Jeg har notert hva jeg gjorde, slik at jeg skal slippe å prøve og feile mer. Men selvsagt kan oppskriften justeres og varieres helt etter eget forgodtbefinnende.

(Saksopplysning: Mange mener det ikke blir ekte hummus hvis man ikke bløtlegger og koker sine egne kikerter. Jeg er foreløpig på hermetikk-stadiet. Det er IKKE etter råd fra nevnte blogg, altså. Men som med annen matlaging ser jeg for meg å avansere etterhvert.)

Hummus som tilbehør, 2-3 porsjoner

200 g kikerter (tilsvarer en pakke Rema økologiske kikerter)
1 kløft hvitløk (ev. 2 hvis kløftene er små)
1 kryddermål spiskummen
1 1/2 ts sitronsaft
50 g tahini (sesampasta) - jeg har brukt denne, kjøpt på "innvandrerbutikk"
1/4 - 1/3 ts salt - smak deg fram
4 ss lake fra kikertene

Sil ertene, ta vare på laken.
Rør godt rundt i glasset med tahini, slik at olje og fastmasse blir blandet, før du måler opp mengden du skal ha.
Putt alle ingrediensene i food prosessoren og kjør til røren blir silkemyk og luftig.

Første gang du følger oppskriften bør du holde litt igjen på sitron, salt og ertelake; det kan hende du liker hummusen fastere enn jeg gjør, og kanskje vil du ha mindre salt og syre.
Jeg bruker mindre spiskummen enn det står i de fleste oppskriftene jeg har sett. Jeg syns krydderet lett overdøver andre nyanser i måltidet. Dette er selvsagt en ren smakssak!

Bre den ferdige hummusen ut i en flat skål. Lag fordypning i pureen, for eksempel spiralformet, ved hjelp av baksiden på en teskje. Ringe over med god olivenolje og gi hummusen et dryss av paprikapulver før servering.

Det er mange grunner til å bruke mer kikerter. Hummus spiser jeg først og fremst fordi det er godt, men kikerter ligger på topp ti over sunne grønnsaker, og er mettende og rimelig mat.



1 kommentar:

  1. Jeg liker å spise HUMUS, men jeg har aldri gjort det selv. Takk for inspirasjon.
    Jeg kjøper Tahini - jeg kjenner - og etterpå jeg lager humus.
    Tusen takk Hanne... jeg gleder meg.
    God helg og hilsen fra Viola.

    SvarSlett