tirsdag 10. desember 2013

Kakao på pinne


I serien av "hjemmelagde julegaver som tar mye kortere tid enn å strikke ei kofte": Hvorfor ikke gi bort "kakao på pinne"?

Den er beregnet til å løses opp i 1,5-2 dl varm melk, og det blir en smakfull og god sjokoladedrikk. Kakao er jo forresten litt feil begrep, ettersom dette jo er utgangspunkt for varm sjokolade. Men pytt.


Til pinne bruker du enten ispinne av tre (kjøpes på hobbybutikk) eller en plastskje (jeg har kjøpt mine på Kitch'n, de har skjeer i mange fine farger). Cakepop-pinner kan også brukes.


Som former kan du bruke små plastbegre eller, som jeg har gjort, en form beregnet på mini-muffins, samt en silikonform for hjertemuffins. Sistnevnte gir ganske store hjerter, så da holder det med ca. 1 cm sjokoladedybde. Du kan også bruke konfektformer (lik den som står i Green Gate-koppen) - men da må du instruere mottaker om å røre den ut i mindre melk, eller bruke to til et stort krus.

Du kan gi bort en kakao på pinne som en hyggelig liten oppmerksomhet, eller bygge den ut til en større gave ved å plassere den oppi en fin kopp.

Det finnes flere oppskrifter på nettet. Jeg valgte å tilsette litt smør. Jeg husker at mormoren min pleide å ha en klikk smør i kasserollen når hun kokte kakao/sjokolade. Det gir ekstra god smak, og gjør sjokoladen blankere og lekrere. Du kan pynte med minimarshmallows eller kakepynt. (Hint: Kakepynten ser fin ut, men er noe malplassert i den varme drikken.)


Kakao på pinne - ca. 15 porsjoner
400 g sjokolade (lys, mørk eller en blanding)
50 g smør
2 dl melis
1 dl kakao
2 ts vaniljesukker

Sjokolade og smør smeltes over vannbad. Du må ikke få vann eller vanndamp oppi sjokoladen - da blir den grå og kornete!
Rør inn siktet melis, kakao og vaniljesukker. Fordel blandingen i formene som du har satt klar. Stikk en pinne/skje i hver porsjon og avkjøl.
Oppbevares kjølig i boks eller pakkes pent inn i cellofan.

Mottaker bør få en liten instruksjon på hva dette er og hvordan det skal brukes!



8 kommentarer:

  1. Så fine gaver! Hyggelig å få hjemmelagde gaver, som attpåtil smaker. Flere burde gjøre som deg;-)
    Veldig koselig blogg du har også. God jul:-)

    SvarSlett
  2. Ååå dette vil jeg prøve å lage! Takk for tips :)

    SvarSlett
  3. Så god idé!
    Jeg fikk så lyst til å kommentere det du skrev om mormoren din som brukte en klikk smør i kakaoen. Det var ikke for utseendets skyld, men for å hindre at det danner seg snerk på kakaoen:)

    SvarSlett
  4. Skulle lage dette i går, men fant fort ut at jeg ikke kunne ha i så mye melis og kakao. Det ble knusktørt. Er det feil i oppskrifta eller hva har jeg gjort feil? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppdaget denne kommentaren nå først, og må bare beklage (for) seint svar. Den eneste grunnen jeg kan komme på til at det ikke ble vellykket, må være at sjokoladen enten har blitt for kraftig/hurtig oppvarmet, eller at den hadde begynt å stivne før du rørte inn melis/kakao. Uansett veldig trist at du ble plaget.

      Slett
  5. Hvor lenge holder disse seg hvis man vil selge de på et marked?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei weronimus. Det aner jeg faktisk ikke. Oppbevart kjølig bør de kunne holde seg i flere uker. Du må kanskje bare prøve deg fram, til privat bruk. Gi meg gjerne en tilbakemelding hvis du finner ut hvor grensen ev. går. Lykke til! Pludrehanneklem

      Slett