tirsdag 15. august 2017

Prydepler og andre epler


For noen år siden plantet vi et prydepletre i hagen. Det har vokst seg stort og fint, blomstrer nærmest ellevilt "et kvarters tid" og er til stor glede med sin rosalilla fargeprakt. De bittesmå eplene på treet (de mørkerosa i bakgrunnen på bildet)  kan forsåvidt spises, men skal visst være veldig sure, så det har jeg aldri prøvd.

Under årets blomstring oppdaget jeg at en liten del av treet også hadde noen hvite blomster. Ved nærmere ettersyn så vi at verken blomster eller blader var likedan som på resten av treet, uten å tenke noe videre over det. Jeg trodde det var en forvillet grein fra kirsebær- eller morelltre, som vi også har i hagen. Men nå kommer det sannelig vanlige epler på denne ene greina, og vi skjønner null og niks.

Jeg vet at det finnes epletrær i et par nabohager, og første teori var at en skøyeraktig nabo kunne ha listet seg inn i hagen vår og plantet en eplestikling, men de to epletypene springer altså ut fra samme stamme.

Er dette sånt som "bare skjer" i planteverden?



2 kommentarer:

  1. Fenomenet skyldes poding: at noen har "montert inn" en gren fra et annet tre, i stammen på treet som du plantet. Det er (var?) ganske vanlig å særlig i små hager å pode epletrær slik at man fikk flere sorter på samme tre. Rognebærtrær egner seg visst også som "moder-tre", mener jeg å ha lest. Noen ganger kalte planteskolene et tre med flere eplesorter for "familietre". Jeg vil tro at det fortsatt kan være planteskoler eller hageentusiaster som arrangerer podekurs - jeg kan ikke teknikken selv, men moren min gikk et kurs for kanskje femten år siden.

    Apropos de sure eplene dine: kanskje de er supre i matlaging - for eksempel til gelé?

    :) Anne.

    SvarSlett
  2. ...(oppfølger til min forrige kommentar:) Siden du har et prydepletre, tipper jeg at planteskolen som treet ditt kommer fra, brukte stammen til en mer hardfør eplesort, og podet prydeple-grenene inn på det. Antagelig er prydepletreet utstyrt med et mer ømtålig rotsystem fra naturens side, og derfor ville det vært større risiko for at vinter eller skadedyr skulle ta knekken på treet dersom de hadde solgt et "naturlig" tre? Altså har du på en måte kjøpt et kombi-tre... Og nå ordner naturen opp i det tre-kirurgen forsøkte seg på.

    Selv om jeg ikke selv kan pode, kan jeg beskrive grunn-metodikken: med en skarp kniv snitter du en kløft i trestammen, kiler inn grenen fra det andre treet, og "forbinder såret". Man pensler på en podevoks for å forsegle sårkantene, "legger på bandasje" og lar sårene gro. Jeg fant Wikipedia-artikkelen om poding, men det finnes mange andre kilder og veiledninger: https://no.wikipedia.org/wiki/Poding

    :) Anne.

    SvarSlett