tirsdag 16. januar 2018

Knallgode pannekaker med tomatsuppe


Tirsdag er vel en bra dag for pannekaker?

Som regel lager jeg pannekakerøre på slump. Men da jeg streifet innom Matplatsen her om dagen ble jeg akutt sjarmert av Victoria Riis sin beskrivelse i et ti år gammelt blogginnlegg: "INGEN gör så gode pannkakor som mamma. Det här är hennes recept."

Jeg måtte teste oppskriften, og det ble virkelig noen ekstraordinært gode pannekaker. Så de kan jeg anbefale. Matplatsen har masse gode oppskrifter, jeg anbefaler også en tur innom henne!

Pannekaker (til ca. 3 personer)
2,5 dl hvetemel
1 ts salt
1 ss sukker
6 dl melk
3 egg

Bland det tørre med halvparten av melken. Visp røren klumpfri. Rør inn eggene, og til slutt resten av melken.
Stekes med smør i stekepannen (dvs. jeg bruker Melange).

Jeg hadde noen tiloversblevne baconskiver i kjøleskapet. Disse ble stekt og servert som tilbehør, sammen med sukker og lønnesirup. 

Blåbærsaft smaker godt til.

Tomatsuppe (3 p.)
Ved siden av pannekakene serverte jeg en enkel suppe basert på hermetiske tomater. Går nesten like fort å lage som posesuppe, men er nyttigere for kroppen og skikkelig godt.

1 pakke hermetiske, knuste tomater
1/2 løk
1 båt hvitløk
2 ss olje
1-2 buljongterninger (kjøtt, kylling eller grønnsak)
3-4 dl vann
fløte/melk/creme fraiche
salt, pepper, sukker

Finhakk løk og hvitløk. Surr dette i olje på middels varm stekepanne. Tilsett hermetisk tomat, buljongterninger og litt av vannet. Rør til buljongterningene er oppløst, kok opp. Bruk stavmikser for å kjøre suppebasen jevn og finmoset. Tilsett vann til det nærmer seg passe suppekonsistens. Avrund smaken med melk/fløte/creme fraiche (ut fra hva du har i kjøleskapet). 
Smak til med pepper, ev. salt om det trengs og en klype sukker.
Vil du ha ekstra smak på suppen kan du bruke andre krydder og ev. urter i tillegg.

Ønsker du et enda nyttigere måltid (det er jo tross alt januar) kan du prøve pannekaker med råkost inni.  MYE bedre enn det høres ut, jeg lover!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar