torsdag 5. januar 2012

Se og bli sett, på stiligste vis


Jeg tilhører refleks-radikalerne. Jeg mener refleks burde være påbudt for alle voksne som går og sykler i mørket, og at man burde risikert en bot på et par tusen kroner for å slurve. Det er faktisk bare 15 prosent av alle voksne fotgjengere som bruker refleks, enda så skadeforebyggende det er. Ifølge tryggtrafikk.no reduserer refleks faren for å bli påkjørt i mørket med hele 85 prosent. Og ni av ti nordmenn tror refleks øker fotgjengernes trygghet, så det er noe som ikke rimer her.

Syns du refleks er ustilig?
Da har du ikke sett sortimentet hos norske SeeMe, som drives av fire dyktige, kvinnelige innovatører.

Frosken på det øverste bildet har en festeanordning med magnet. Det betyr at du for eksempel kan klipse den fast nederst på jakken din, eller på veskehanken, eller hvor som helst egentlig.
Magnetrefleksen finnes også som sommerfugl og nydelige fugler.

De strikkeglade vil kanskje like å høre at det finnes refleksgarn. Dyrt, riktignok - 75 kroner for 25 meter - men kan du kunsten å brodere maskesting kan du lage stilige og potensielt livreddende reflekseffekter på votter, luer og leggvarmere. Eller du kan strikke refleksgarnet inn som striper eller mønstre sammen med annet garn.

Hvis du motstår trangen til å strikke selv, men liker norsk tradisjonsstrikk, kan du velge såkalt slapwrap med mariusmønster. Slike fikk døtrene mine i adventkalenderen, og det var stor stas. De finnes i mange andre mønstre også.
Selv om jeg ofte bruker votter i den mørke årstid, har jeg nå prestert å få lyst på en refleksring. Det kaller jeg å lykkes med fristende design. Fin, hva? Se meg, se meg!




PS: SeeMe har nettbutikk og leverer fraktfritt. Såeh.


5 kommentarer:

  1. Jeg er HELT enig med deg! Dette er viktig! Jeg kjører daglig på strekning med masse fotgjengere, men det er lenge mellom hver gang jeg ser en som faktisk er synlig... Selv er jeg av "reflekstypen" som har reflekser festet i jakkelommer, liggende i bilen, i veska osv... Siste innkjøpte er faktisk en slik frosk, og jammen har jeg kjøpt refleksgarn også, tiltenkt luer til mine små nieser :D

    Takker for ett viktig innlegg, og ønsker deg samtidig en god helg!

    SvarSlett
  2. Viktig! Kjæresten min jobber i Vegvesenet, og av ham har jeg fått en design-refleks av Pushwagner, med sånn smart magnet. Da blir den veldig lett å bruke.

    God helg.

    SvarSlett
  3. Her var det masse stilig:)
    Syns og bamserefleksar fra apoteket er fine:)
    God helg!

    SvarSlett
  4. Kan også anbefale maikendesign.no . Der finner man mange spennende reflekser. Har ei lenke som jeg har festa i håndveska mi og har et par til liggende.

    SvarSlett
  5. Jeg bruker faktisk refleks, men bare en kjedelig og vanlig en. Det er et lite mørkt veistykke (bittelite) når jeg går til og fra jobb, derfor refleks. Og det er viktig.

    Ha en flott dag.

    SvarSlett